Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

HORESTA arbejder i øjeblikket på at få de såkaldte Online Booking Portaler (OTA’ere) omfattet af EU’s Digital Market Act (DMA’en). Det skriver Turistmonitor.dk.

DMA’en er forankret i EU-kommissionen og indeholder en række skærpede krav til de virksomheder, der er udpeget som såkaldte gatekeepere i markedet. Er man udpeget gatekeeper, skal man afskaffe de såkaldte prisklausuler i kontrakterne med hotellerne.

De forhadte klausuler betyder, at hotellerne ikke må udbyde deres værelser billigere på egne hjemmesider end hos eksempelvis Booking.com.

”EU-kommissionens liste over kommende gatekeepere er lang, og de plukker løbende fra listen. Vi vil med henvendelsen til Vestager opfordre til at prioritere Booking.com,” siger adm. direktør i HORESTA, Pia E. Voss.

Pia E. Voss er selv afsender på brevet, hvor det fremgår, at Booking.com har så høj en omsætning og står så stærkt i markedet for OTA’er, at EU-kommissionen hurtigst muligt bør sikre, at bookingkoncernen omfattes af nye regler, som skal sikre bedre konkurrenceforhold.

Læs hele historien på turistmonitor.dk – kræver login

Turismeudspil: Stop unfair konkurrence fra det offentlige

I dag udsættes mange private virksomheder for unfair konkurrence fra offentlige institutioner, når eksempelvis museer, spillesteder eller forsamlingshuse udbyder konferencefaciliteter, overnatninger eller selskabsfaciliteter.

Log ind