Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
HORESTA arbejder i øjeblikket på at få de såkaldte Online Booking Portaler (OTA’ere) omfattet af EU’s Digital Market Act (DMA’en). Det skriver Turistmonitor.dk.
DMA’en er forankret i EU-kommissionen og indeholder en række skærpede krav til de virksomheder, der er udpeget som såkaldte gatekeepere i markedet. Er man udpeget gatekeeper, skal man afskaffe de såkaldte prisklausuler i kontrakterne med hotellerne.
De forhadte klausuler betyder, at hotellerne ikke må udbyde deres værelser billigere på egne hjemmesider end hos eksempelvis Booking.com.
”EU-kommissionens liste over kommende gatekeepere er lang, og de plukker løbende fra listen. Vi vil med henvendelsen til Vestager opfordre til at prioritere Booking.com,” siger adm. direktør i HORESTA, Pia E. Voss.
Pia E. Voss er selv afsender på brevet, hvor det fremgår, at Booking.com har så høj en omsætning og står så stærkt i markedet for OTA’er, at EU-kommissionen hurtigst muligt bør sikre, at bookingkoncernen omfattes af nye regler, som skal sikre bedre konkurrenceforhold.
Læs hele historien på turistmonitor.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hoteller slår rekord: København driver væksten
10-09-2024
-
Minister går i dialog om fremtidens rekruttering
10-09-2024
-
Hoteller frygter tabt omsætning på grund af støj og kaos
10-09-2024
-
Core Hospitality går ind i Esbjerg med Marriott Bonvoy
10-09-2024
-
Et royalt hotel i Aarhus er blevet genfødt
10-09-2024
-
Inflationen steg en smule i august
10-09-2024
-
Spillet om planloven og ti nye forsøgstilladelser sættes i gang
10-09-2024