LETZ SUSHI
Letz Sushi var først i Europa

Bæredygtighed er tænkt ind i alle led i sushikæden Letz Sushi.

I denne video fortæller adm. direktør Anders Barsøe, om kædens ambitioner. Blandt andet var Letz Sushi den første kæde i Europa til udelukkende at købe certificerede og bæredygtige fisk.

Når kæden bygger restauranter, sikrer man den varme luft kan genbruges, og også møblerne er bæredygtige.

MAX BURGERS
Sådan blev burgerkæde klimapositiv

Max Burgers er ikke bare en bæredygtig virksomhed. Det er også en CO2-positiv forretning. Her har man i mere end et årti arbejdet på at blive en del af løsningen på klimaudfordringerne.

Efter flere forsøg med kødfri alternativer til de røde burgere, ændrede virksomheden i 2012 strategi. Udbuddet af ’grønne’ måltider blev femdoblet på menuen, og fokus blev, at de skulle smage lige så godt som deres kødfulde konkurrenter. Og i stedet for en løftet pegefinger fik virksomheden italesat, at der ikke behøver kød i burger for, at den smager godt. Det har været medvirkende til, at kæden på 3,5 år har øget antallet af grønne burgere fra to procent til 22 procent.

Virksomheden har også analyseret alle dele af virksomheden for at få et indblik i, hvor CO2-belastningen opstår, for at man derefter har noget konkret at arbejde med at nedbringe.

Det fortæller Michael Raffnsøe, partner i Max Burgers Danmark, om her.

BC HOSPITALITY GROUP
Ansvarlighed starter allerede med byggeriet

Når BC Hospitality Group bygger et hotel, så bygger de det bæredygtigt. Her er det nye Hilton-hotel i koncernen ingen undtagelse. Det bliver nemlig DGNB Sølv, som er en bæredygtighedscertificering for bygninger, der også vægter miljø, økonomi og sociale forhold.

På HORESTA Årsdag indgik BC Hospitality i en af de seks inspirationscases om grønne initiativer fra den danske branche. Foruden det bæredygtige fokus i byggefasen fremhævede direktøren Allan L. Agerholm og Group CSR-manager Mireille Jakobsen virksomhedens arbejde med at nedbringe madspild. Her vejes alle rester, og madspildet gøres op i kroner, så medarbejderne kan arbejde med at nedbringe spildet og holde øje med den faktuelle udvikling.

Du kan se mere om, hvad BC Hospitality er lykkedes med på den bæredygtige dagsorden her, og du kan se flere videoer på HORESTAs Youtube-kanal.

 

GULDSMEDEN HOTELS
Der er intet bæredygtigt i at holde på de gode ideer

Guldsmeden Hotels har blandt andet lanceret den internationale bookingportal ILoveEcoHotels.com, hvor kommissionerne ikke går til bookinggiganter som Booking.com og Expedia, men omsætningen i stedet bliver hos virksomhederne, mens en andel også går til velgørende formål.

Virksomheden er også den eneste hotelkæde med det økologisk guldmærke, og Guldsmeden Hotels holder sig heller ikke tilbage, hvad angår ny teknologi. Som første hotelkæde i hele verden har de installeret et nyt brusesystem på hotelværelserne, som er udviklet til rumfartsorganisationen NASA til Mars-missionen, der sparer over 90 pct. af vandet på gæsternes bade.

Herudover arbejder kæden med konkurrencer mellem virksomhedens hoteller for at nedbringe madspild, hvor gæsterne inkluderes og belønnes. Guldsmeden Hotels er også ved at skifte leverandør af puder og dyner til en kameluldsproducent på grund af dyrevelfærd, og så bruger de certificeret træ i deres nye hotelprojekter.

Det blev parret bag hotelkæden Guldsmeden Hotels, Sandra og Marc Weinert, der i år 2019 blev hædret med MARIA-prisen.

SINATUR HOTELS & KONFERENCE
Både leverandører og medarbejdere skal inddrages

Skal hotelkæden Sinatur lykkedes med ambitionerne om både at blive affaldsfrie og CO2-positive, så er alle dele af virksomhedens værdikæde nødt til at bidrage, fortæller hoteldirektør på Haraldskær, Kari Brandsgård. Det er en af årsagerne til, at kæderne nu har stillet en række krav til leverandørerne om, hvilken emballage de afleverer varer i. Desuden får kæden kun bragt varer én gang om ugen, hvilket er med til at sænke CO2-udslippet.

Sinatur har også taget initiativ til et ambassadørkorps, hvor medarbejderne kan byde ind med gode – og bæredygtige – ideer, og se dem blive til virkelighed. Det er med til at få alle til at bakke op, og øge stoltheden i virksomheden om den fælles ambition.

Du kan se mere om, hvad BC Hospitality er lykkedes med på den bæredygtige dagsorden her.